Főzés, sütés, fészekrakás feleség módra

2012. november 25., vasárnap

Tárkonyos leves, ahogy mi szeretjük


Nem vagyok nagy leveses, de amikor Erdélyben Irénke néni készített nekünk tárkonyos levest, rögtön megszerettem, annyira, hogy kétszer is ettem belőle J Persze a receptet nem kértem el, így hazaérve lázas receptkeresésbe fogtam, de valahogy egyik sem volt az igazi. Így kísérletezni kezdtem és azt hiszem sikerült egy ízvilágban hasonló receptet összehoznom, bár azért még mindig nem teljesen olyan, mint az eredeti Erdélyi J

Hozzávalók:
  • 3-4 szál sárgarépa
  • 2 szál fehérrépa
  • kb. 5 dkg vaj
  • 3 ek. liszt
  • só, bors, tárkony (kb. 2-3 kk. ízlés szerint), zöldségzöldje

A répa az alapzöldség, amiből mindenképpen sok kell a levesünkbe, de ezen felül tehetünk még bele karalábét, zellert, cukorborsót, stb., illetve készíthetjük hússal is.

Elkészítés:
  • A zöldségeket előkészítjük, karikára vágjuk (ha húst is teszünk bele, a húst felkockázzuk).
  • A vajat megolvasztjuk, rátesszük a zöldségeket (vagy a húst, majd aztán a zöldségeket) és kicsit összeforgatjuk, pirítjuk.
  • Megszórjuk a liszttel, összeforgatjuk, majd szakaszosan felöntjük vízzel (1,5 – 2 l).
  • Hozzáadjuk az apróra vágott zöldségzöldjét, sót, borsot és a tárkonyt.
  • Lassú tűzön főzzük, míg a zöldségek (és a hús) meg nem puhul. Főzés közben gyakran meg kell keverni, nehogy a liszt leülepedjen az aljára.
  • Bár Erdélyben levesbetét nélkül ettük, de én vajgaluskát szoktam bele készíteni: 1 tojást összekeverünk egy ek. vajjal, majd lisztet adunk hozzá, hogy lassan folyó tésztát kapjunk, sózzuk. Kiskanállal kanalazzuk a levesbe és pár percig forraljuk.

Tipp: ha van otthon egy kis füstölt sonka, abból is tehetünk bele egy kis darabot, csak a füstölt íz miatt, isteni finom lesz tőle!


5 megjegyzés:

  1. Hm...Jucus! :) Biztosan nagyon fini. Én tárkonyos pulykaragu levest szoktam csinálni, Férj imádja! Most téged olvasva eléggé megkívántam. :)

    VálaszTörlés
  2. Én is szoktam pulykahusival is csinálni, de ez az alapverzió!:) Szinte minden hétvégén ilyet kell csinálnom, férjecském annyira szereti, na meg én is! :)

    VálaszTörlés
  3. Imadom ezt a levest, de nekem anno tejszinesen csinaltak es en is ugy csinalom:)Mi sem vagyunk nagy levesesek, de ez mindig bejon a hideg teli napokon, lehet csinalok is majd jovo heten:)

    VálaszTörlés
  4. Igen, láttam, hogy vannak tejszínes receptek is, de azt tudom, hogy nekünk nem úgy készítették Erdélyben, ezért nem is azzal kísérleteztem :) De majd kipróbálom úgy is! :)

    VálaszTörlés
  5. Nálunk is sláger a tárkonyos leves!!! :) Nagyon guszta, is tuti fini! Vmelyik napra, megvan a menüm!!! :) Köszi Jucus! :)

    VálaszTörlés